Egy webáruház akkor lesz nyereséges, ha minél több látogatót tudunk az oldalra csábítani, és ezek közül a látogatók közül minél többet tudunk a vásárlásra rávenni.
Sok cég úgy gondolja, hogy ha beindít egy webáruházat, (például a hagyományos értékesítése mellett) akkor minimális költségekkel, minimális időráfordítással tud többlet bevételre szert tenni. Pedig egy webáruházra – hasonlóan mint a hagyományos üzletre – pénzt, időt, és energiát kell fektetni.
Egy webáruház, pusztán azért mert létezik nem fog hasznot termelni!
Hibás az az elképzelés, hogy kinézzük a legolcsóbb bérelhető webáruházrendszert, „felömlesztjük” a nagykertől kapott terméklistát, aztán majd jönnek a vásárlók, és a bevétel. Tapasztalataink szerint tíz ilyen módon működő webáruházból nyolc egy éven belül bezár!
Léteznek jól működő, igényes webáruház rendszerek. Ez tény! Viszont minden webáruház, más és más. Más igények lépnek fel egy műszaki webáruháznál, és más egy parfümöket forgalmazó webshopnál. Másképp lesz hatékony egy 50-100 terméket forgalmazó áruház, és másképp amelyik több ezer termékkel kereskedik. Egy bérelhető rendszer nem képes kezelni az ilyen egyedi igényeket.
A bérelhető rendszereknek általában megvannak a saját ismertető jelei. Azonos felépítés, elrendezés, sablonos megjelenés, stb. A tudatos vásárlók, és akik gyakran vásárolnak interneten, viszonylag hamar felismerik az ilyen webshopokat, és következtetéseket vonhatnak le. Mit üzen egy ilyen webáruház a látogató felé? Azt, hogy az shop üzemeltetője nem akar bele pénzt fektetni, nem bízik magában és a lehető legolcsóbban akar az interneten jelen lenni.
Míg egy egyedi webáruház ÁRUHÁZKÉNT képes működni, a bérelhető webshop megoldások legtöbbje egy PIACI STAND-hoz hasonlít.
Piaci stand...
...vagy áruház?
Mi tudjuk, hogy nem létezik két egyforma webáruház, így nem hiszünk a sablonokra épülő megoldásokban.
Azon túl, hogy egy webáruháznak meg kell felelnie a törvényi szabályozásoknak, számos fontos dolog van, amire mindenképpen figyelni kell az üzemeltetésénél, és még több olyan apróság, amivel az értékesítési folyamatot hatékonyabbá lehet tenni. A nyereséges webáruházhoz három egyszerű lépésen keresztül vezet az út.
Ez az egyszerűnek tűnő három lépés számtan nehézséget és buktatót rejt magában. A webáruházak sajátságából fakadóan, bármelyik pillanatban elveszíthetjük a látogatónkat. Nem kell kisétálni az üzletből, beülnie az autójába, más áruházat keresni, leparkolnia, parkolójegyet váltani, stb. Egyet kattint és elhagyta a boltunkat, és a következő kattintással már a konkurencia webáruházában van!
Ha nem találja meg elég gyorsan a terméket, ha nem világos számára valami, ha nem kielégítő számára a termékinformáció, nem talál választ a kérdésére, vagy csak egyszerűen nem tetszik neki valami, elmegy!
Aki már üzemeltetett webáruházat, az tisztában van azzal, hogy a látogatók kis részéből válik csak VEVŐ! Ez talán a legérzékenyebb része a folyamatnak, hiszen a látogatót – mint ahogy azt a legelején is említettük – bármelyik pillanatban elveszíthetjük. Ha nem tetszik neki az oldal, ha nem találja meg elég gyorsan amit keres, ha nem talál számára elegendő információt, (stb...) egy kattintással elhagyhatja az áruházunkat, és a következő kattintással, már a konkurencia webáruházában keresgél.
Fontos tudni, hogy a látogatók kis százalékából lesz csak vevő, és ezek is csak ritkán válnak már az első látogatásnál vásárlóvá. Tehát el kell érnünk, hogy a látogató, akit valamilyen módon az oldalunkra csalogattunk, újra és újra meglátogassa az áruházunkat, és hogy vásároljon.
Sajnos a magyar internetes vásárlók, kifejezetten árérzékenyek, de mégsem állítható, hogy kizárólag csak az ár lenne az, ami alapján eldöntik hol vásárolnak.
A webes kereskedelemnél talán a legfontosabb az, hogy a vásárló megbízzon az eladóban. Bizalom hiányában nem fog vásárolni. Míg a hagyományos (offline) értékesítésnél ezt a bizalmat viszonylag könnyű felépíteni. Ebben segít egy szépen berendezett üzlet, egy jól képzett eladó, segít az, hogy a vevő kézbe foghatja a terméket, megnézheti közelről. Ha kérdése van felteheti az eladónak, stb...
Mivel online értékesítésnél nincs közvetlen kapcsolat eladó és vevő között, a termékek csak fényképen láthatóak, nehézkesebb a kommunikáció, stb... a bizalom sokkal nehezebben épül ki.
Eladó hiányában a webáruházra hárul a feladat, hogy felépítse a bizalmat a látogatóban!
Ebből következik, hogy a webáruháznak úgy kell működnie, hogy a lehető legjobban megkönnyítse a látogató dolgát. Fontos hogy rendezettnek, jól áttekinthetőnek, és könnyen kezelhetőnek kell lennie. Egy webáruháznak tudnia kell segíteni a vásárlót a választásban, el kell oszlatnia a bizalmatlanságát.
Egy jól képzett eladó segít a bizalom kiépítésben. Online értékesítésnél ezt a feladat a webáruházra hárul.
Mert fontos az első benyomás! Ez az, amivel legelőször találkozik a látogató. Egy szép, igényes webáruház ugyanazt a hatást váltja ki, mint amikor belépünk egy szépen berendezett, igényes, modern üzlethelyiségbe. A mai internetezők el vannak kényeztetve a szebbnél szebb weboldalakkal. Ha egy webáruház (weboldal) nem üti meg a mércét, szó nélkül tovább állnak...
Általános szabályként elmondható az is, hogy a szakértelem segít a bizalom felépítésében. A webáruház tartalmából, felépítéséből a látogató következtetéseket von le. A webáruháznak szakértelmet kell sugallnia. Mutatnia kell a látogatónak, „Igen, mi értünk ahhoz amivel foglalkozunk!”.
Egy rosszul felépített kusza kategória rendszer, a rossz minőségű termékképek, a leírás nélküli, vagy kevés érdemi információval ellátott termékadatlapok, mind-mind azt az üzenetet hordozzák a látogató számára, hogy az eladó nem ért a forgalmazott termékekhez, vagy nem foglalkozik a webáruházával. Valljuk be, egy ilyen áruházból senki sem vásárol szívesen.
Fontos, hogy a webáruház jól áttekinthető és könnyen kezelhető legyen. A menüpontok, gombok „kézre essenek”, a látogatónak ne kelljen keresgetni az alapvető funkciókat (termék adatlap, kosár, megrendelés, stb...)
Egy jó webáruház segíti a látogatót, hogy minél egyszerűbben megtalálja a keresett terméket, végigvezeti a vásárlás folyamatán. Segít neki megtalálni a különböző alternatívákat, hasonló paraméterekkel ellátott termékeket, kapcsolódó termékeket. Egy ergonomikus weboldalon, könnyen eligazodik a látogató, nem találkozik felesleges, zavaró elemekkel.
Más felépítés ideális egy olyan oldalon ami több ezer termékkel foglalkozik, és más felépítésre van szükség akkor, ha csak néhány tucat termék található az áruházban. De ezen kívül a forgalmazott termékek köre is befolyással lehet arra, hogy mi a megfelelő szerkezet az adott webáruházban.
A látogatók ritkán vásárolnak a legelső alkalommal. Viszont ha egy látogató újra visszatér az oldalunkra, már jó eséllyel lehet belőle vásárló. Az hogy visszatér, az azt jelenti, hogy az első benyomása kedvező volt. Valószínűleg tetszett neki az oldal, tetszett neki az ajánlat. Egy jó webáruház képes ezeket a látogatókat kiemelten kezelni. Ha a webáruház képes figyelni az ilyen visszatérő érdeklődőket, és kiemelten foglalkozni velük, növelhető az értékesítés.
Van, hogy a látogató kinézi a megvásárolandó termékeket, beteszi őket a kosárba, de mielőtt befejezné a vásárlást elhagyja az oldalt. Egy jó webáruház képes kezelni a kosár elhagyásának problémáját. Erre az egyik lehetőség, hogy mielőtt elhagyná a weboldalt figyelmezteti az oldal, de ha már ismert vásárlóról van szó (regisztrált vásárló) képes „utána menni”, és jelezni számára, hogy nem fejezte be a vásárlást.
Kuponokkal, mind az új vásárlókat, mind a regisztrált felhasználókat lehet ösztönözni a vásárlásra. Lehet honorálni a regisztrációt, vagy az első vásárlást egy-egy kedvezménykuponnal, de a regisztrált felhasználók számára rendezett promóciók is növelhetik a vásárlás, és regisztrálási kedvet. Egy jó webáruház rendszer képes kezelni az egyedi és csoportos kedvezményeket, ezeket megfelelően alkalmazva, pedig bevétel növekedés érhető el.
A hírlevelekkel újra és újra megszólíthatóak a felhasználók. A levelekben akciókról, kedvezményekről értesülhetnek. Ismételt látogatásra, és így ismételt vásárlásra lehet őket ösztönözni. A jó webáruház rendszer képes akár hírlevél kampányok kezelésére, vagy arra, hogy egyedileg szólítsa meg a felhasználókat, olyan ajánlatokkal, amik ténylegesen érdeklik.
Érdemes a felhasználók, vásárlók, törzsvásárlók hűségét honorálni. Egy webáruház rendszernek támogatnia kell az ilyen jellegű promóciókat, kedvezményeket. (pl. kuponok, hűségpontok, stb... formájában)